Tehilat Yah seurakunnan uutiskirje talvi 2016

Rakkaat Ystävät,

Italia
Tarkoituksemme oli lähettää teille uutiskirje jo paljon aikaisemmin, mutta aika kuluu vauhdilla. Joten palaamme tässä joulukuun alkuun, jolloin Michael osallistui EDIPI:n ( Italian Evankeliset Kristityt Israelin puolesta) vuotuiseen konferenssiin. Hän nauttii jokaisesta Italian vierailustaan, sillä Italia oli hänen ensirakkautensa. Konferenssi oli siunattu. Michaelia pyydettiin puhumaan Israelista. Hän sai uudistaa vanhoja- ja solmia uusia ystävyyssuhteita. Hän tapasi esimerkiksi joitakin uskonveljiä, jotka olivat tukeneet hänen alkuaskeleitaan uskovana noin 30 vuotta sitten. Siihen aikaan hän painiskeli oman identiteetti-kysymyksensä kanssa. Hän ajatteli, ettei Yeshuaan uskovana voinut enää olla juutalainen. Silloin nämä veljet auttoivat häntä ymmärtämään, ettei hän Yeshuaan uskovana pysynyt pelkästään juutalaisena, vaan oli nyt todellinen, Jumalan täydelliseksi tekemä juutalainen, saatuaan kohdata juutalaisen Messiaansa, joka oli tehnyt liiton hänen kanssaan. Michaelin ystävyys napolilaisen pastori Antonion kanssa syveni; hän tuntee olonsa kotoisaksi tämän miehen, hänen perheensä ja seurakuntansa kanssa. Pastori Antonio esitteli hänet pastori Remo Cristallolle, Italian Uuden Helluntaikirkon johtajalle. Hän tapasi myös pastori Bruno Cicharellin, joka johtaa nuorisokeskusta Napolissa. Yhdessä he unelmoivat järjestävänsä nuorisovaihtoja Rishonin ja Napolin välille. Lopuksi, konferenssin aikana Jumala avasi myös oven italiankielisen ”Iloa tuhkan sijaan”-kirjan painatukselle. Kirjan pitäisi tulla painetuksi tässä kuussa, mistä kiitos Jumalalle.

Venäjä
Alkuvuodesta Michael kutsuttiin kolme päivää kestävään paasto-ja rukouskonferenssiin Sotshiin, joka sijaitsee Mustan meren rannalla. Tämän konferenssin tarkoitus oli kerätä yhteen pastoreita kaikilta Venäjän alueilta, ja eri kirkkokunnista, rukoilemaan yhdessä, kokemaan yhteyttä ja ymmärtääkseen Jumalan tahdon. Michaelia pyydettiin puhumaan Israelista, ja osoittamaan niin tärkeä ja tarpeellinen yhteys juutalaisen ja ei-juutalaisen välillä Messiaassa. Hän kohtasi jonkin verran vastustusta sellaisten kristittyjen taholta, joiden on edelleenkin vaikeaa sijoittaa Israel millekään hengelliselle kartalle.. korvausteologia on vielä voimissaan, mutta toivoa silti on. Tämän konferenssin järjestäjä, jolla on suuri rakkaus Israelia kohtaan, aikoo järjestää keväällä vastaavan konferenssin joillekin pohjoisen seurakunnille, ja hän pyysi Michaelia sinnekin.

Suomi
Erittäin täyden, vuosien 2015-2016 vaihteeseen osuvien matkojen lopuksi ajoittui Michaelin matka Suomeen tammikuun puolessavälissä. Siellä hän sai puhua Yeshuasta Tanachissa (Juutalaisessa Raamatussa), ja osoittaa läheisen yhteyden Tanachin ja Uuden Testamentin välillä. Kiitämme Herraa kasvavasta ystävyydestä Suomen Vapaakirkon kanssa. Kiitämme heitä heidän jatkuvasta rohkaisustaan ja tuestaan työtämme kohtaan. Kiitämme Nanna Rautiaista, monia vuosia lähettinä Kiinassa toiminutta, uutta lähetysjohtajaa, hänen aktiivisesta tuestaan ja avustaan. Kiitämme myös kaikkia muita tiimiin kuuluvia, jotka uhrasivat aikaansa, antoivat viisaita neuvoja, ja rukoilivat. Heitä olivat Graham, Heikki, Hannele, Juhani, Hannu ja tietenkin Kari T. ( jos unohdimme jonkun, antakaa anteeksi). Iloitsemme myös Jaakko Pihlajamäen valinnasta kirkon vanhimman tehtävään. Olemme saaneet tuntea hänet monien vuosien ajan uskollisena Israelin ystävänä.

Koti Tehilat-Yah seurakunnalle
Vuoden 2015 lopulla saimme nähdä kiinteistön, joka oli vain yhtä kerrosta alempana kuin paikka, jota kävimme katsomassa joitakin vuosia sitten, ja jonka omistaa sama liikemies. Tämä paikka olisi erinomainen, tilava (620m2) ja tyhjillään, täynnä potentiaalia. Meillä ei kuitenkaan ole tarpeeksi varoja. Jostain syystä, jonka uskomme olevan vain Jumalan hyvyyden ansiota, tämä liikemies osoittaa meille suurta myötämielisyyttä, pitäen oven edelleen auki meitä varten.

Iloa tuhkan sijaan
Olemme erittäin kiitollisia Jumalalle siitä, että kirjan käännös useille eri kielille edistyy. Italialainen käännös tuli ensimmäisenä valmiiksi. Saksan-, kiinan- ja venäjänkieliset käännökset ovat tekeillä. Korean-ja heprean kielten kääntäjät aloittavat toivottavasti työnsä pian. Hepreankielistä versiota haluaisimme muokata saadaksemme sen sopivammaksi evankelioimista varten. Parisataa kirjaa lähetettiin Englantiin, jossa MT (Messianic Testimony) vastaa sen jakelusta.

Sam
MT:stä puheenollen; juuri pari viikkoa sitten saimme suureksi iloksemme ja kunniaksemme pitää vieraanamme Sam Gordonia, järjestön johtajaa, joka tuli lyhyelle vierailulle. Hän on aina siunaukseksi ja erityiseksi rohkaisuksi meille. Saimme viettää arvokasta aikaa hänen kanssaan, rukoilla ja suunnitella osallistumistamme MT:n toukokuussa pidettävään työntekijäkokoukseen Englannissa.

Näky yhdestä uudesta ihmisestä
Saimme kokea tämän näyn toteutumista tammikuun lopussa, jolloin lähes koko seurakunnan joukolla (n,80% -srk:sta) matkustimme vuokratulla linja-autolla Jerusalemiin. Siellä meillä oli yhteinen kokous korealaisten ystäviemme kanssa. Meidän korealainen ylistyksen johtajamme johti kokousta, jossa saimme kokea todellista yhteyttä ja Jumalan läsnäoloa näyn mukaisena yhtenä uutena ihmisenä. Michaelia pyydettiin saarnaamaan, ja hän puhui Yhdestä uudesta ihmisestä,
juutalaisesta ja ei-juutalaisesta yhdessä. Tämä kokous kosketti syvästi joitakin vielä uskosta osattomia, jotka tulivat kokoukseen perheenjäsentensä kanssa. Myöhemmin korealaiset tarjosivat meille ihanan aterian, ja hemmottelivat meitä erikoisherkuillaan ja anteliaisuudellaan. Kiitos Herra! Jumalan työn leviäminen Rishonin lähialueelle Noin puoli vuotta sitten Michael aloitti uuden kotiryhmän etiopialaisten kanssa R.:n alueella. Jo jonkin aikaa hänestä on tuntunut siltä, että tuossa lähikaupungissa voisi aloittaa muitakin kotiryhmiä. Tällä ajatuksella on vähän historiallista taustaa, josta olemme joskus voineet jotain mainita, mutta tässä jälleen: Joitakin vuosia sitten Jumala näytti meille rukouksen aikana, että seurakuntamme Rishonissa tulisi olemaan suuren vesikaivon keskiössä, josta virtaisi 12 muuta haaraa ( mikä tarkoittaisi Rishonin tulevan ”veden” lähteeksi tytärseurakunnille sitä ympäröivällä alueella). Kahden viimeisen kuukauden ajan olemme pitäneet kerran kuukaudessa sapatti-iltana kokouksen n.15 hengen ryhmän kanssa, joka koostuu R.:n kaupungista ja sen ympäristöstä tulevista etiopialaisista ja venäjän kielisistä ystävistä. Emme vielä tiedä mihin tämä johtaa, ja ryhmä tarvitsee paljon rukousta, jotta ihmiset ymmärtäisivät näkymme yhteydestä erilaisuudessa, ja kokisivat todella olevansa yhtä perhettä, kielen ja kulttuurin erilaisuudesta huolimatta. Kyse on seikkailusta, johon tarvitsemme Jumalan johdatusta. On mielenkiintoista, että olemme jo löytäneet paikan R.:n kaupungissa, jossa voisimme kokoontua tulevaisuudessa. Tapasimme E.:n, nuoren R.:n kaupungissa asuvan israelilaisen. Itse asiassa hän otti ensin yhteyttä meihin. Hän tuli käymään kotonamme, ja tuli sitten mukaamme R.:ssä pidettyyn kokoukseen. Hän oli kuullut evankeliumin ukrainalaisten ystäviensä kautta, ja on avoin. Rukoilemme Messiaan täydellistä kirkastumista hänen sydämelleen, ja hänen pelastumistaan.

Uusia kasvoja Tehilat-Yah-seurakunnassa
Seurakuntaan on liittynyt uusia veljiä ja sisaria: venäläinen rouva aikuisen poikansa kanssa. Heillä on ihana ja luova palvelutehtävä iäkkäiden ja yksinäisten ihmisten parissa. He lohduttavat heitä sillä lohdutuksella, jota he itse ovat saaneet omiin vaikeuksiinsa. Lisäksi on nuori äiti Boliviasta, joka oli lapsena kuullut Yeshuasta, ja tuli nyt takaisin Hänen luokseen. Toinen tervetullut sisar on läheiseen kaupunkiin muuttanut nuori israelilainen nainen. Rukoilemme myös Tanyan ja Pavelin äidin puolesta, samoinkuin Anjan pojan puolesta, että he saisivat ilmestyksen, ja avaisivat sydämensä Yeshualle. Anja, muuten, sai vastaanottaa ihmeellisen parantumisen selälleen. Kuukausien ajan hän oli sidottuna vuoteeseensa, ja pystyi liikkumaan vain suuren kivun myötä. Anjasta tuli äiti, isoäiti ja sisar monille seurakuntalaisille, jotka kävivät hänen luonaan, siivosivat ja tekivät ruokaa, ja rukoilivat hänen puolestaan. Eräänä iltana nuoret kävivät hänen luonaan rukoilemassa ja ylistämässä Herraa. Uskomme kaikella tällä olevan osuutensa hänen fyysiseen parantumiseensa. Jumala käytti monia eri ihmisiä viestittämään rakkauttaan Anjaa kohtaan. Tänään hän ei ainoastaan tule itsenäisesti toimeen, vaan on kasvanut uskossaan, ja kertoo koskettavan todistuksensa, Jumalalle kiitos! Mayan, israelilainen nainen, on käynyt luonamme kahdesti. Hänellä on vaikea masennustausta, ja Michael rukoili ja kertoi evankeliumin hänelle. Michael toi hänet mukanaan myös maanantain rukous-iltaan, jossa seurakuntalaiset jatkoivat rakkaudellisesti rukousta hänen puolestaan. Kävi ilmi, että hän asuu aivan vastapäätä rakasta etiopialaista sisartamme, kahdeksan lapsen äitiä, suurisydämistä rukoustaistelijaa. Rukoilemme Herran ilmestymistä ja pelastusta tälle Hänen suuresti rakastamalleen naiselle.

Rukous parantumisen puolesta
Noin kaksi kuukautta sitten Michael ja parantumisen puolesta rukoileva tiimi kävivät tervehtimässä Vladia, miestä joka on saanut kurkkusyöpä diagnoosin. Hän on ollut laulaja. Vieraillessamme hänen kodissaan saimme kertoa hyvää sanomaa Yeshuasta hänelle ja hänen vaimolleen, ja rukoilla hänen puolestaan. Pari päivää myöhemmin hän näki unen, jossa hän oli laulamassa seurakunnassa. Sekä hän että hänen vaimonsa vastaanottivat Yeshuan sydämiinsä, ja ovat hyvin janoisia kuulemaan Jumalan sanaa ja oppimaan Yeshuasta. Sen jälkeen yksi johtajistamme on pitänyt jatkuvasti yhteyttä häneen. Vladin kokeet ovat olleet parempia, mistä kiitos Jumalalle!

Yhteyttä johtotiimin kesken
Meillä on ollut useita johtajien brunssi kokoontumisia (perjantaisin kerran kuukaudessa). Kokouksien parasta aikaa on ollut yhteinen rukous, kun etsiessämme ja palvoessamme Jumalaa yhdessä, Hän puhuu meille jonkun Raamatun kohdan kautta, ja joskus näyn tai kuvan kautta. Siinä yhdistyvät yhteinen ateria ja rukous, jonka seurauksena sitten keskustelua eri kysymyksistä ja ongelmista.

Jokainen uskova Yeshuan palvelevana opetuslapsena
Me kaikki toivomme muutosta. Emme halua jatkaa penkin kuluttamista paikallaan, vaan haluamme vaikuttaa meitä ympäröivään maailmaan. Tammikuun lopusta alkaen M. on pitänyt erityistä, kotiryhmiä koskevaa seminaaria joka sunnuntai johtoryhmälle ja kotiryhmien vetäjille. Tämä seminaari ei ole vain yksi opetus tai seminaari muiden joukossa. se on perustavaa laatua oleva, ja voi olla vallankumouksellinen, jos pystymme Jumalan avulla panemaan sen käytäntöön, jotta seurakunnan jokainen jäsen alkaisi palvella. Kaikki alkaa kotiryhmästä. Olkaa hyvät ja rukoilkaa kanssamme, että saisimme viisautta tehdä tarpeelliset muutokset ilman kompromissiä, mutta samalla rakkaudellisesti.

Äidit rukouksessa (Moms in prayer)
Helmikuun puolessavälissä saimme pitää vierainamme sveitsiläisiä tiimiläisiä, jotka kertoivat meille tunnustusten välisestä ja kansainvälisestä ”Äidit rukouksessa” (MIP) liikkeestä. Se oli hyvin syvällistä, haastavaa ja rohkaisevaa. Meidän alakerran rukoushuoneemme täyttyi naisista, jotka halusivat innokkaasti kuulla, mitä näillä (MIP) äideillä oli kerrottavaa. Rukouksemme on nyt, että sydämemme olisivat valmiit aloittamaan tällaisia kahden tai kolmen hengen ryhmiä omassa kaupungissamme. Me elämme pimeässä ajassa, jossa meidän tulee rukoilla poikiemme ja tyttäriemme puolesta, etteivät he pelkästään pysyisi hengissä, vaan voisivat elää vapaina, oppia turvaamaan Jumalaan, ja tulla valoa tuoviksi soihduiksi ympärillään olevaan pimeyteen.

Kiitos :
-Kiitämme Jumalaa Tehilat-Yah seurakuntaan tulleista uusista ihmisistä, uskovista ja etsijöistä. Sinä Herra, olet niin hyvä!
-Kiitämme Jumalaa Anjan parantumisesta ja eheytymisestä
-Kiitämme Jumalaa uudesta ryhmästä R.:n kaupungissa Wir danken Gott für die neue Gruppe in R.
-Kiitämme Jumalaa siunauksesta ja yhteydestämme Äidit rukouksessa-ryhmään.

Rukous- olkaa hyvät ja rukoilkaa kanssamme seuraavien asioiden puolesta :
-Perheet : Kyllä, tarvitsemme vahvempia isiä, tottelevaisia lapsia ja muuttuneita perheitä. Jumala voi tehdä sen, ja näemme saaneemme tähän työvälineet ja strategian. Oi Herra, anna meille voimaa ja viisautta käyttää näitä välineitä, ja olla uskollisia rukouksessa, jotta perheemme voisivat muuttua sisältä päin ulos, parantua ja eheytyä!
-Äidit rukouksessa : Uskomme tämän projektin olevan elämää muuttava. Rukoilkaa varjelusta ja erityistä voitelua tähän alkuun, niin että voisimme muodostaa rukousryhmiä ja ympäröidä lapsemme, heidän koulunsa ja armeijan tukikohdat, sekä heidän opettajansa ja ohjaajansa rukouksin.
-Rohkeutta muutokseen : Kotiryhmiin sellaiset muutokset, jotka ovat tulosta siitä, mitä opimme seminaarissa. Kaikki nämä muutokset, jotta voisimme vaikuttaa kaupunkiimme, ja tehdä tämän kaiken Jumalan kansana.
-Lapsemme ja nuoremme : Rukoilkaa varjelusta – fyysistä, sielullista ja hengellistä – lapsillemme, jotka kasvavat hyvin haasteellisen maailman keskellä. Kutsukoot he kaikki Yeshuan sydämiinsä, ja kasvakoon heidän uskonsa ja tuottakoon hedelmää heidän elämässään!
-Koti Tehilat-Yah seurakunnalle : Rukoilkaa kanssamme läpimurtoa! Jumalalla on tiedossaan oikea aika. Kiitämme Herraa siitä, mitä Hän on meille valmistamassa.
-Iloa tuhkan sijaan : Kiitämme Jumalaa siitä, mitä on tapahtunut tähän asti, ja jatkamme rukousta kääntäjien varjelukseksi ja voiteluksi, jotta eri käännökset tulisivat valmiiksi ja kantaisivat hedelmää Jumalalle kunniaksi.

Siunatkoon teitä rakastava Abba Isämme!
Michael ja Marianne, sekä Roi, Lia ja Matan,
Tehilat-Yah seurakunnan puolesta