Shalom -lehden pääkirjoitus tammikuu 2020

Olemme saaneet Herran armosta aloittaa uuden vuoden. Meidän tulee arvostaa jokaista hetkeä ja mahdollisuutta toteuttaa Jumalan armon sanomaa omassa elämässämme ja toisten ihmisten elämässä. Juutalainen kansa tarvitsee vilpitöntä tukeamme yhä enemmän ilman taka-ajatuksia. Juutalainen kansa on historian aikana kokenut monenlaista vainoa ns. kristityn maailman taholta. Korvausteologiassa Israelin kansa on kokonaan korvattu kristillisellä kirkolla. Siinä väitetään, että kirkkolaitokselle kuuluvat kaikki Vanhan testamentin siunaukset mutta juutalainen kansa on nyt kokonaan Jumalan hylkäämä.


Israelin valtion perustamisesta 1948 alkaen ja jo sitä ennenkin syntyi kristillisiä liikkeitä, jotka vaikuttivat juutalaismyönteisiltä. Ne korostivat rakkautta juutalaista kansaa kohtaan ja Raamatun profetioiden täyttymistä Israelin valtion ja kansan kohtaloissa. Ongelma on kuitenkin siinä, että
osa näistä aktiivisista ryhmistä ja järjestöistä ylläpitää omaa ja villiä raamatuntulkintaa. Niissä ei juurikaan tunneta alkukielisiä raamatuntekstejä. Ei välitetä tutkia mitä Raamattu opettaa alkukielellä. Myöskään ei tutkita juutalaisten oppineiden opetusta tai Vanhan testamentin tulkintaa. Itse asiassa vaikuttaa jopa siltä, että eräät kristityt johtajat saattavat pelätä oman tulkintatraditionsa osoittautuvan puutteelliseksi tai osin jopa vääräksi.


On hyvin raakaa ja ylimielistä jos kristilliset Israel-ryhmät ja -järjestöt esiintyvät juutalaisten ystävinä ja samaan aikaan juutalaisten selän takana opettavat esimerkiksi kuinka juutalaiset vihan aikana ”pakkokäännytetään” viimeisen holokaustin kautta Jeesukseen uskoviksi. Jos tarkastellaan niitä Vanhan ja Uuden testamentin raamatunkohtia, joita ääridispensationalismi käyttää, ei voi kuin ihmetellä
kuinka näitä näkemyksiä perustellaan alkutekstin vastaisesti. Eräät kristilliset piirit eivät edes uskalla vakavasti kohdata juutalaisten tai kristittyjen omia huippuraamatuntutkijoita. Sen sijaan toistetaan kritiikittömästi omia mantroja omille kannattajille. Välillä myös omat todelliset näkemykset yritetään peittää ja houkutella juutalaiset rahalla hiljaisiksi, etteivät he puhuisi kristillisen tulkinnan ongelmista.


Uusi vuosi antaa meille kaikille mahdollisuuden tukea juutalaista kansaa kokonaisvaltaisesti ja vilpittömästi. Jeesus oli juutalainen. Hänen omat opetuksensa eivät poikenneet ratkaisevasti aikansa juutalaisten oikeamielisten ja vanhurskaiden rabbien opetuksista. Jos arvostamme Jeesusta, niin meidän tulee suhtautua juutalaiseen kansaan kuten hän suhtautui. Meidän tuleekin julistaa Raamatun alkukielistä sanomaa niin kuin Jeesus sitä julisti. Muodollinen uskominen ei lopulta auta ketään. Tarvitaan uskollisuutta Raamatun Jeesuksen sanomalle ja opetukselle. Vain siten voimme toteuttaa hänen todellista tahtoaan. Se alkaa siitä miten me kristityt todella voimme auttaa ja rakastaa juutalaista kansaa.


Shalom-terveisin,
Ilkka Vakkuri