Shalom -lehden pääkirjoitus, kesäkuu 2019

Tieteellisessä kirjallisuudessa esiintyy jonkin verran vääntöä siitä, kuinka määritellään kultit, lahkot, mystiset liikkeet ja uususkonnot ja kuinka käsitteet eroavat. Käsitteiden määrittelemisen vaikeus johtunee monesta eri syystä. Yksi syy on varmasti monikulttuurisuuden ja erilaisten mielipiteiden hyväksymisen korostuminen. On aivan oikein, ettei ihmisten uskonsuuntia tai liikkeitä määritellä yksinkertaisten, leimaavien stereotypioiden avulla. Silti pitää erottaa demokratiaan kuuluvat tavalliset, itsenäiset ja avoimet uskonsuunnat ja uskonnot ihmisen sananvapautta rajoittavista ja yksipuolisen autori täärisistä, jopa seuraajilleen tai muille ulkopuolisille vaarallisista uskonnollisista liikkeistä. Riippumatta siitä, kuinka yksilön kannalta vaaralliset liikkeet määritellään, niiden vaarallisuus perustuu johtamis- ja hallintakulttuuriin, jossa yksilö on jatkuvan ja määrätietoisen manipuloinnin kohde.

Tässä pääkirjoituksessa keskityn varoittamaan kulteista ja niihin kuulumisesta. Käytän kulttitermiä ehkä hieman epätieteellisen yleistävästi, mutta käytännön kansankielellä ymmärrettävällä tavalla. Usein liikkeet, jotka myöhemmin kehittyvät kulteiksi, alkavat varsin viattomalta tuntuvalla tavalla. Esimerkiksi kristilliseltä vaikuttavat kultit tarjoavat mielestään aidosti joko liberaaleja tai konservatiivisia arvoja kannattajilleen tai jäsenilleen. Varsinkin Amerikassa syntyneet ja sieltä levinneet kultit tunnetaan aluksi yleensä arvokonservatiivisina. Toki Amerikassakin on monia piilokultteja, joissa on voimakkaan liberaalinen leima. Henkisiin kultteihin kuuluu miljoonia ihmisiä ja niitä on pelkästään Yhdysvalloissa tuhansia. On arvioitu, että niiden vaikutuspiirissä olisi tavalla tai toisella jopa satoja miljoonia ihmisiä maailmanlaajuisesti. Kultteja yhdistää sananvapauden ja itsenäisen ajattelun rajoittaminen kultin sisällä ja jos mahdollista sen ulkopuolellakin.

Kultille on ominaista hyvin mustavalkoinen ja yksipuolinen ajattelu, jota tarjotaan ”ainoana oikeana” ratkaisuna maailman ja yksittäisten ihmisten sekä ihmisryhmien ongelmiin. Kultit eivät häpeä ahdasmielisyyttä tai yksipuolisuutta vaan usein ylpeilevät sillä. Tässä mielessä mistä tahansa hengellisestä ja henkisestä liikkeestä voi tulla kultti, kun se alkaa rajoittaa yksilön oikeutta sananvapauteen, itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon pitäen itseään ainoana oikeana tiedon lähteenä. Tästä syystä kultit ovat äärimmäisen vaarallisia. Ne saattavat erikoistua tai keskittyä tiettyihin teemoihin tai ajatuskokonaisuuksiin. Yhteistä on halu manipuloida, hallita ja yksinkertaistaa muuttaen tosiasioita kultin johdon haluamaan suuntaan.

Joissakin kulteissa keskitytään esimerkiksi juutalais- tai Israel -vastaisuuteen, toisissa taas palestiinalais- tai muslimimyönteisyyteen. Muutamissa keskitytään aidon Israel -myönteisyyden sijaan oman järjestön palvontaan ja jopa piilotettuun antisemitismiin. Tällainen antisemitismi väheksyy esimerkiksi juutalaisten oppineiden raamatunselityskykyä ja asettaa oman raamatunselityskulttinsa johtopäätökset ja opetukset etusijalle. Kulteille on ominaista vallan keskittyminen, kannattajien alistaminen ja loputon taloudellisen edun tavoittelu sekä maailmanlopun toteutumisella uhkailu, mikäli ei toimita kultin johdon toivomalla tavalla.

Miten voisimme suojautua kultteja vastaan? Ainut toimiva menetelmä lienee itsenäisen ajattelun säilyttäminen ja faktojen tarkistaminen kaikissa tilanteissa. Kun kultit pyrkivät usein mystiikan keinoin turruttamaan aivomme näkemästä niiden heikkouksia ja vaaroja, meidän tulisi avoimuudella ja oikealla tiedonvälityksellä taistella niiden vääristynyttä todellisuutta ja maailmankuvaa vastaan silloinkin, kun ne vetoavat esimerkiksi Raamatun auktoriteettiin. Tämä on haastava tehtävä, sillä hyvin harvalla kristityllä on riittävää ja perusteellista Raamatun tuntemusta jotta hän voisi haastaa kultin opetukset tai periaatteet. Siksi tarvitaan tervettä opetusta niiden riippumattomien ja itsenäisten asiantuntijoiden taholta, jotka ovat perehtyneet Raamattuun ja sen sisältöihin kokonaisvaltaisesti alkukielten tuntemuksen ja kritiikitöntä ihmisajattelua vierastavalla tavalla.

Hyvää alkanutta kesää ja siunattua totuuden etsimiseen perustuvaa itsenäistä ajattelua, kun käymme kuuntelemassa esimerkiksi kesän ajan hengellisten tapahtumien puheita erityisesti Israelia koskien!

Shalom-terveisin,

Ilkka Vakkuri