Shalom-lehden pääkirjoitus 3/2011

Hiljattain tapahtunut isäni poisnukkuminen ja siirtyminen taivaan kotiin sai minut ajattelemaan erityisesti kaikkia viime vuosina taivaan kotiin siirtyneitä Israelin Ystävät ry:n uskollisia kannattajia. Jokainen heistä on jättänyt jalanjälkensä ihmiskunnan historiaan. Jokaisella heillä on oma elämäntarinanansa kerrottavanaan ja heidän työnäkynsä innoittamina voimme toteuttaa Raamattuun perustuvaa ilosanoman viemistä Israelin kansalle. Ehkä liian usein olemme unohtaneet ilosanoman sisällön ja vain iloinneet ja ilotelleet Israelin kanssa Kristuksen todelliset kasvot peitettynä. Kristuksen todellisia kasvoja ei voi tunnistaa sen poliittis-yhteiskunnallisen peitteen läpi, jota me niin helposti tarjoamme ympäristöllemme tai juutalaiselle kansalle. Juutalainen kansa on valistunutta, oppinutta ja viisasta kansaa. He tunnistavat, jos heitä yritetään ostaa, lahjoa tai käyttää hyväksi omien tarkoitusperien toteuttamiseen. Jokainen juutalainen tietää, että sellainen Israelin ystävä, jonka vaikuttimena on jalo halu tarjota juutalaisille hengellisesti parasta, on ystävä, johon voi vaikean paikan tullen todella luottaa.

Isäni oli todellinen Israelin ystävä, kuten monet muut Israel-työn sankarivainajat. Heidän sankaruutensa ei ollut siinä, että he olisivat olleet parempia tai etevämpiä kuin muut, vaan siinä, että he ovat olleet luotettavia niin ilon kuin surun päivinä. he ovat seisoneet eturintamassa rukoillen Herramme armon varassa, paastoten ja siunaten juutalaista kansaa tilanteessa, jossa sielunvihollinen on jo mennyt sisälle muurin aukosta. He ovat olleet niitä, jotka kuvaannollisesti ovat kannatelleet Mooseksen käsiä, kun Jumala on käynyt taistoon sielunvihollisen valhetta, eksytystä ja vääristelyä vastaan. He ovat nähneet, kuinka valheopettajia, profeettoja ja valhemessiaita on noussut kaiken aikaa. Olemme nähneet Raamatulle vieraan lumovoiman nousun ja tappion. He ovat pysyneet kestävinä kärsimyksen, vaivan, pilkan, häpeän, parjauksen ja epätoivon keskellä. mitä enemmän sielunvihollinen hyökkää Raamatun totuuksia vastaan, sitä epätoivoisempi hän on. He ovat kestäneet, koska ovat nähneet edessä olevan palkinnon, iankaikkisen elämän kirkkauden Jeesuksessa Kristuksessa. Voisimmepa me, jäljellä oleva Israelin ystävien jäännös, käydä rukoustaistelumme yhtä ylväästi, rohkeasti ja vihollisiamme siunaten. Ei ihmiseltä vaadita erityistä rohkeutta, siunausta tai taitoa puhua pahaa lähimmäisestään tai vihata häntä. Lähimmäisen kunnioittaminen, hänen rakastamisensa – oli hän sitten juutalainen tai ei – on kaiken Jeesuksen opetuksen lähtökohta. Tässä tasa-arvoisessa näyssä, jonka Jeesus meidän eteemme piirsi ihmisten yhdenmukaisuudesta oikeudenmukaisen Jumalan edessä on yksi poikkeus: ilosanomaa Jeesuksesta tulee julistaa juutalaisille ensin ja sitten muille.

Kuinka moni juutalainen onkaan elämänsä aikana joutunut kuuntelemaan kristillisen ilosanoman sijasta kristillisen hyljeksynnän sanomaa. Pahin asia, mihin kristityt ovat historian aikana syyllistyneet on, että he ovat tehneet väliseinän juutalaisten ja ei-juutalaisten välille, vaikka tiedämme, että Jeesus kuolemallaan poisti väliseinän. Isäni hengellisen elämän korkein ohje oli alkuperäinen ja alkukielinen Raamattu. Hänen hengellisen ja maallisen toimintansa perustana oli kaksi Raamatun kohtaa. ensimmäinen: ”rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi” (Matt. 22:37) ja toinen: ”rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä” (Mark. 12:31). Isäni iloitsi syvästi hyvistä uskonveljistä ja sisarista, ystävistä ja hänelle arvokkaasta Israel -työstä. Isäni suri sitä, että Israelin ystävissäkin on riitaisuuksia ja eripuraa siten, että yksi ajaa yhtä asiaa, toinen taas on toisen puolta ja joku vielä vastustaa kaikkea. Yksi hänen viimeisistä rukouksistaan oli, että me Israelin ystävät oppisimme rakastamaan ja kunnioittamaan toisiamme, emmekä häpeäisi ilosanomaa Kristuksesta.
Kaikkia Israelin ystävien sankarivainajia kunnioittaen,

Shalom-terveisin,
Ilkka Vakkuri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.