Shalom-lehden pääkirjoitus 1/2022

N. 2000 vuotta sitten, Jeesuksen elinaikana juutalaisten keskuudessa odotettiin kiihkeästi Messiasta. Juutalaisten messiasodotuksiin oli kehittynyt kolme traditiota.

  1. Odotettiin sellaista lopunajan Messiasta, joka julistaisi parannuksen tekoa ja Jumalan valtakunnan pikaista tuloa. Tämä apokalyptinen odotus piti sisällään ajatuksen pikaisesta lopullisesta tuomiosta niille, jotka vainosivat juutalaista kansaa. Juutalainen Messias toisi ikuisen Jumalan kuningaskunnan kaikille juutalaisille. Jeesuksella oli apokalyptinen näky, joka selvästi koski ensijaisesti juutalaista kansaa. Sen mukaan viimeisellä tuomiolla tuomitaan rikkaat ja vaikutusvaltaiset Jeesuksen ajan juutalaiset eli kaikki ne, jotka käyttivät köyhiä ja sorrettuja ihmisiä hyväkseen tavalla tai toisella omien etujensa hyväksi. Jeesuksen ajatus oli, että hän itse on tuo lopun ajan kuningas ja tuomari – lopunajan Messiaskuningas, joka johtaa Jumalan kuningaskuntaa.
  2. Toinen tuon ajan messiaskäsitys oli, että Messias nähtiin profeettana, joka saa lain profetaallisen julistuksen kautta juutalaiset noudattamaan Mooseksen vastaanottamaa lakia täydellisesti. Tämän jälkeen tulee Jumalan juutalainen kuningaskunta. Toisin sanoen Jumalan laki tulee kirjoitetuksi juutalaisen kansan sydämiin profetaallisen julistuksen kautta.
  3. Kolmas messiaskäsitys oli, että Messias tulee olemaan sotilasjohtaja, joka yhdistää juutalaiset tuhoamaan heidän vastustajansa ja vapauttamaan juutalaisen kansan lopullisesti, eli saattamaan exoduksen päätökseen. Tämän jälkeen tulee saman sotilasjohtajan johtama Jumalan kuningaskunta.

Pakanakansat eivät luonnollisesti ilahtuneet mistään juutalaisesta messiaskäsityksestä, vaan loivat omat messiaskäsityksensä ja sovelluksensa. Tätä asiaa on tutkittu ja valotettu useissa pakanalliseen messiaskäsitykseen liittyvissä tutkimuksissa. Kun ei-juutalaiset saavuttivat kristinuskossa johtavan aseman, messiaskäsite muutettiin asteittain kokonaan ei-juutalaiseksi messiaskäsitteeksi. Siinä juutalaiset esitettiin ja määriteltiin Kristuksen vastustajiksi ja siten kadotukseen joutuviksi ihmiseksi, elleivät he ennen kuolemaansa kääntyneet uskomaan ei-juutalaiseen Kristukseen. Mutta ei-juutalainen Messias tai Kristus ei oikein sopinut juutalaiseen messiaskäsitykseen. Tästä johtuen juutalaisten ja kristittyjen tiet erosivat asteittain lopullisesti.

Tänä päivänä monet maailman kansat etsivät kiivaasti itselleen kansallisia messiashahmoja, jotka johtaisivat heidät voittoon vastustajistaan ja täydellisen maanpäällisen valtakunnan syntyyn. Venäjällä luodaan kiivaasti Putin -kulttia ja hänestä yritetään tehdä todellinen messiashahmo, joka palauttaa Venäjän suuruuden ja imperiumin arvovallan. Kiinan elinikäiseksi julistettua presidenttiä palvotaan ja ihaillaan uuden kiinalaisen maailmanvallan luojana ja toteuttajana. Pohjois-Korean johtaja kuvittelee olevansa todellinen messiashahmo. Listaa voisi jatkaa monen muun maan kohdalla. Etsitään siis vahvaa diktaattoria, joka laittaisi asiat kuntoon ja palauttaisi kansojen suuruuden.

Tässä messiaskilpailussa juutalaisille ei tarjota juuri mitään roolia. Juutalaisella kansalla on toki ollut omat messiaskandidaattinsa. Mutta nykyinen Israelin valtio on todellinen sotilasmahti ilman omaa messiastaankin. Israelin valtio kykenee yleisesti torjumaan kaikki tietoiset uhat ainakin ydinaseillaan. Silti monet viimeaikaiset tapahtunut Israelissa ovat herättäneet huolestumista. Voisivatko Israelin valtion sisäiset jännitteet ja vastakohdat – esimerkiksi juutalaisen ja arabiväestön välillä – puhjeta avoimeksi konfliktiksi? Riippuen konfliktin laajuudesta sen torjuminen voisi osoittautua erityisen haasteelliseksi. Jos esim. sadattuhannet, tai jopa puolitoista miljoonaa Israelin arabia, ryhtyisivät avoimeen konfliktiin Israelin juutalaisten kanssa, kuinka tällainen ristiriita voitaisiin sotilaallisesti tai taloudellisesti ratkaista? Satojatuhansia ihmisiä on vaikea laittaa vanki-loihin tai eristää ilman suuria turvallisuusriskejä tai käytännön toimenpideongelmia. Aika näyttää, tuleeko jotain tällaista jossain vaiheessa tapahtumaan. Vai tuleeko juutalaisten odottama messiashahmo ratkaisemaan tämän ja muut konfliktit kertaheitolla?

Meillä kristityillä on vankkumaton luottamus siihen, että tiedämme, kuka tuo lopunajan Messias on ja mitä hän tekee. Juutalaiset eivät ymmärrettävistä syistä usko kristilliseen messiaskäsitteeseen. Heillä on täysi oikeus toimia uskonsa ja ymmärryksensä mukaan. Ennemmin tai myöhemmin me saamme vastauksen siihen, kummat ovat messiaskysymyksessä oikeassa, kristityt uskovat vai juutalaiset? Jeesushan opetti ja sanoi ”Jumalan valtakunta on tullut lähelle, tehkää parannus”. Juuri parannuksen tekemisen vaatimus yhdistää juutalaista ja kristillistä messiaskäsitystä. Tehkäämme siis molemmat tuo parannus niin Messias tulee! Messiasta odotellessa.

Shalom-terveisin,

Ilkka Vakkuri